Feestelijke afsluiting EmErEd

Op 4 maart 2020 vond de feestelijke afsluiting van het onderzoeksproject Emotienetwerken rond Erfgoed in Educatieve settings (EmErEd) plaats. Samen met partners uit het consortium, genodigden uit het …

Studiemiddag Erfgoededucatie en de kunstvakken

Erfgoededucatie wordt vaak met onderwijs over geschiedenis geassocieerd. Gekoppeld aan didactiek van geschiedenisonderwijs kan het bijdragen aan de ontwikkeling van historisch besef. Educatie met en o…

Emotienetwerken in Caïro

Begin februari 2020 was Margot van Ruitenbeek in Caïro voor een samenwerking tussen Imagine IC en Athar Lina. Ze gaf in Caïro een workshop emotienetwerken, begeleidde brainstormsessies over de invul…

Emotienetwerken op het Groot Onderhoud van FARO

Op dinsdag 26 november kwamen medewerkers van archieven, erfgoedbibliotheken, documentatiecentra, musea, restauratieateliers, onderzoeksinstellingen, vrijwilligersorganisaties en tal van beleidsmakers…

Cursus Erfgoedwijsheid door Erfgoed Brabant Academie

Wie bepaalt eigenlijk wat erfgoed is? En welke rol spelen leerlingen en docenten daarin? Erfgoed Brabant heeft in samenwerking met Jacquelien Vroemen een erfgoedwijsheid-project voor in de klas ont…

Fotoverslag studiedag Emotienetwerken

Op donderdag 19 september 2019 organiseerde Imagine IC en de Reinwardt Academie een eerste studiedag Emotienetwerken en Erfgoedwijsheid. Samen met deelnemers van uiteenlopende organisat…

Emoties bij erfgoed: onderzoek naar een werkwijze

In 2014 introduceerden Hester Dibbits en Marlous Willemsen een nieuwe term: emotienetwerken. Beide dames zaten sindsdien niet stil. Het begrip raakt bij steeds meer erfgoedprofessionals en daarbuiten …